Archief

Facebook banner v2Op 5 oktober 2017 vond de Feestelijke lancering van Kinoautomat plaats.

Cinefiel initiatief Kinoautomat werd feestelijk en filmisch ingeleid met een lanceringsreceptie in NEST om 18:00.

Tijdens deze blijmoedige babyborrel werd in gezelschap van drank en snacks de opzet en geplande evenementen van Kinoautomat uit de doeken gedaan. Na het hartelijk heffen van de glazen werd er een korte presentatie verzorgd, geïnteresseerden konden zich achteraf inschrijven voor toekomstige activiteiten en meebouwen aan de toekomst van het initiatief.

Zielzalving en oorstreling werden verzorgd tijdens een kort concert van Thans. Als cinefiel liedsmid brengt deze begeesterde Gentse muzikant een reeks soundscapes die op speelse wijze filmbelevingen evoqueren.



Op maandag 30 oktober organiseerde Kinoautomat haar eerste redactievergadering. Cinefiele zielen die het online platform mee van film-gerelateerd werk willen voorzien, filmavonden willen inrichten of andere soorten cinévenementen uit de grond willen stampen zijn van harte welkom op dit moment van verzameling en verbroedering.

De vergadering ging van start om 18:00, plaats van samenkomst was Paddenhoek 1, 3de verdieping.

kinoclub-1

Kinoclub #1: My Darling Clementine vond aansluitend plaats na de eerste redactievergadering. De introductie en vertoning vingen aan om 19:30 te filmzaal Paddenhoek.

Andi Vercruyssen nam ons mee naar de wonderlijke wereld van de klassieke Western met My Darling Clementine (1946). Weidse vlaktes, met stof beladen stagecoaches, gespannen shootouts en melancholische mannenharten passeren allen de revue, maar voor de vertoning wordt de loep gezet op de vader van het genre: John Ford.



De tweede Kinoautomat redactievergadering ging door op maandag 27 november. Op deze vergadering hebben we een agenda van onze geplande activiteiten van volgend semester uitgewerkt en nieuwe publicaties besproken.

De vergadering vond plaats om 19:00 te KASKcinema.

kinoclub-2.gif

Kinoclub #2: Der Himmel Über Berlin vond aansluitend plaats na de redactievergadering. De introductie en vertoning vingen aan om 20:30 te Kaskcinema.

In Neue Kino embleem Wim Wenders zijn meest iconische film glijden een paar engelen doorheen de met weemoed gevulde straten van Berlijn. Joséphine Vandekerckhove verzorgde een inleiding rond de rol van deze bovenaardse beschermheiligen in laat-moderne kunst. In een korte lezing bekeken we de identiteit van deze gevleugelde figuren in de enigmatische wereld van een aantal moderne kunstenaars en cineasten, alvorens ons onder de beschuttende vleugels te laten nemen van Bruno Ganz en Otto Sander.




Kinoautomat Kiest!

The Disaster Artist brak overal potten en won internationaal prijzen, maar blijkbaar waren distributeurs er niet van overtuigd dat de film een Belgische release behoeft. Kinoautomat en Studio Skoop stonden op de barricades van de filmkeuring en richtten een test-screening in van deze met lof beladen legendevorming rond cultklassieker The Room.

Niet alleen kon u een unieke vertoning van de film bijwonen, maar het verdere distributieleven van de film lag ook in uw handen. Na de film kon u immers door middel van een korte vragenlijst argumenteren waarom u al dan niet vond dat de film in nationale roulatie moest verschijnen.

Rugbybal onder de arm, lepels in de jaszak en richting Studio Skoop voor een avond komisch kijken en kiezen! The Disaster Artist – Testscreening, op donderdag 7 december om 22:30 te Studio Skoop.

… En het leven gooide gul met lepels: The Disaster Artist kreeg dankzij de warme ontvangst tijdens de test-screening een nationale release! Veel dank aan zij die aanwezig waren en deze film een warm plekje hielpen geven op het witte doek.



banner sem 2 no logo

Tijdens de maand januari van 2018 hield Kaskcinema een focus op seks en seksualiteit, lichaam en lichamelijkheid.

Op 10 januari 2018 vond Body Stuff #2: The Gay Gaze plaats; een double bill van Taekwondo en Théo et Hugo dans le même bateau.

Kinoautomat kleedde deze filmavond in op Kinoclub-wijze met een inleiding door Tine Kempenaers, doctoraatsstudente bij de Engelse letterkunde (UGent). Werkende rond de vertelling van lichamelijkheid en seksualiteit, bood ze een perspectief op intimiteit als verzetsstrategie. Door het verkennen van de verbeeldingen van verlangens, lusten, liefde en tederheden werd het verwantschap tussen het lichamelijke en het politieke in haar veelzijdigheid onder de loep genomen.

20:00 Taekwondo (Berger & Farina, 2016, 112′)
22:30 Théo et Hugo dans le même bateau (Ducastel & Martineau, 2016, 97′)



In 2017 werden dertien kunstenaars aan dertien huiskamers gekoppeld onder de naam Thans Of Nooit. Thans speelde de muzikale spil in de ontmoeting tussen bewoners en genodigden enerzijds en de maker en diens werk anderzijds. Met Of Nooit verlieten ze de houtgetinte huiskamers en nodigden ze dit toevallige collectief samen uit In De (openbare) Ruimte. Thematisch divers, vormelijk uiteenlopend, onoverzichtelijk, chaotisch; slechts verbonden door de gezamenlijke geschiedenis.

In gezelschap van de door poëzie geïnspireerde schilderingen van illustratrice Laura Andriessen vertoonde Kinoautomat Hou Hsiao-Hsiens hartverscheurende Millennium Mambo (2001).

Slaapwandel mee doorheen surreële sfeerstukken en dit staaltje bevreemdend mooie cinema.

Millennium Mambo: Zondag 11 februari om 13:00, Of Nooit In De Ruimte: Fransevaart 28, 9000 Gent – gratis toegang



kinokwartet.gif

We trapten op zaterdag 17 februari het nieuwe semester af met Kinoautomats Kinokwartet! Een heuse filmdag waar aan de hand van vier films een genre, stijl, auteur of thematiek uitgebreid werd bekeken en besproken. Dit nieuwe format werd als pilootproject gewijd aan één van de onbetwiste grootmeester van de Japanse Cinema: Akira Kurosawa.

Tijdens dit verbluffende vierluik verkenden we enkele stilistische en thematische consistenties in al hun verscheidenheid. Op het programma stond een sociaalkritisch karakterstuk, een narratief experiment, een Shakespeareaanse tragedie en een surrealistisch sfeerstuk, steeds vergezeld van een korte inleiding.

Programmatie:
11:00 Drunken Angel (1948) – 98′
–    Lunch  
14:00 Rashomon (1950) – 88′
    Koffiepauze  
16:00 Throne of Blood (1957) – 108′
    Diner  
20:00 Dreams (1990) – 119′

Zware oogleden werden een halt toegeroepen met gratis koffieLege buiken werden verholpen met een optie tot misosoep en Bentōbox (voorzien door Gohan). 



kinoclub-#3

Poets je paternoster en staak het bidden, op maandag 26 februari diende KASKcinema opnieuw als Kinoautomatkerk voor een cinefiele ceremonie van jewelste.

In Journal d’un curé de campagne (1951) neemt Franse filmheilige Robert Bresson ons mee doorheen koude kloostergangen en verlaten velden.

Gastspreker van dienst was Sven Hollebeke, die ons geheel oor maakte voor de geluidsgevoeligheden in het oeuvre van Bresson. Blaffende honden, huilende winden en fluisterde stemmen; geluid schept op efficiënte wijze een werkelijkheid buiten het frame en vormt daarom ook vaak een geprefereerd werktuig van filmmakers.

Te lang in de schaduw van het visuele geborgen, gaf Sven deze onderbelichte bouwsteen van het medium haar moment in de zon. Dit met een tot zwijgen brengende uiteenzetting van Bressons experimenten met “off screen sound”.

€2 inkom.

Kinoclub #3Journal d’un curé de campagne op 26 februari om 20:30 te KASKcinema.



Day for Night II

Ook in 2018 doken we gedurende een etmaal onder in de cinema, met recente restauraties én een resem vertoningen op 35mm, stuk voor stuk parels uit de rijke collectie van CINEMATEK, die zelden buiten de muren van het filmarchief te zien zijn! Het thema voor deze collectieve retraite in de donkere zaal met het zilveren scherm was (oh ironie): No Exit!

We bunkerden ons in te KASKcinema en brachten 24u in cinefiele extase door. Slaaptekort, cafeïnekicks en een overdaad aan filmgenot was verzekerd.

Afspraak op zaterdag 10 maart om 12:00 in KASKcinema, en afscheid met een trots knikje boordevol cinefiel samenhorigheidsgevoel op zondagmiddag 11 maart.



kinoclub #4

Berg je dromen op en breek de drankkast open, Kinoautomat duwde je maandag 26 maart te Filmzaal Paddenhoek kopje onder in een moeras van melancholie en minachting.

In Cat on a Hot Tin Roof (1958) verfilmt klassiek Hollywood titaan Richard Brooks het meest iconische theaterstuk van Pulitzer-winnaar Tennessee Williams.

Gastspreker Maxim Broidioi richtte voor Kinoclub #4 zijn pijlen op acteur Paul Newman voor een lezing, deels liefdesbrief en deels acteursanalyse.

De Kinoclub werd voorafgegaan door een derde redactievergadering om 18:00 op het tweede verdiep van Paddenhoek 3.

Kinoclub #4: Cat on a Hot Tin Roof (1958) op maandag 26 maart om 19:30 te Filmzaal Paddenhoek.



Op woensdag 18 april organiseerde Psychonauten in Gesprek een filmvertoning in samenwerking met Kinoautomat en Cinarchy.

Het werd een psychedelische double bill met als thema ayahuasca. We screenden de fictiefilm Icaros: A Vision (2016) van Leonor Carabollo/Matteo Norzi en Jozef Devillés documentaire kortfilm Icaros. Na de screening gingen we in gesprek met een ayahuascabegeleidster, twee ayahuascagebruikers en een internationaal actieve en doorwinterde curandero.

Woensdag 18 april – 20:00: ‘Icaros: A Vision’ + Icaros @ Podium, NEST.



Kinoautomat presenteerde samen met Kaskcinema en Film-Plateau een tweeluik vertoningen gewijd aan de vele vormen en klanken van filmbegeleiding.

29064678_172561483317887_921214947804159636_oAftrappen deden we op dinsdag 24 april met een vertoning van Greed (1924), waarbij Film-Plateau’s huispianst Tom Van der Schueren zijn talenten leende om Von Stroheims stille film-klassieker van een betoverende begeleiding te voorzien.

Greed (1924) met live-begeleiding op 24 april om 20:30.

29064651_1915815788449217_6378012088730545080_oOp dinsdag 1 mei onderwierpen we ons, in samenwerking met KASKcinema, aan Werner Herzogs weemoedig stemgeluid met een speciale vertoning van Aguirre, The Wrath of God (1972). Begeleid van director’s commentary werden de beproevingen van Kinski’s conquistadors vergezeld van Herzogs hoogsteigen opnamebevroevingen.

Aguirre, the Wrath of God (met director’s commentary) op 1 mei om 20:30.



tig

Op woensdag 2 mei toonde Kinoautomat zich van haar duisterste kant tijdens Tumult in Gent #6!

Voor de zesde editie kaapte het kunstenfestival van Urgent.fm het enorme gebouw van De Krook en lag de curatie in handen van zo’n 40 Gentse cultuurhuizen en collectieven. Met een invasie aan kunst in alle mogelijke vormen werd De Krook een dag lang het cultuurhuis van Gent. In alle hoeken, op elke verdieping.

Onze slogan, “Tell me, Kinoautomat, what do you see?”, werd vertaald naar een multimediaal tweeluik van kijken en bekeken worden. We toverden een ruimte op de eerste kelderverdieping om tot filmzaal en programmeerden enkele vertoningen rond het thema ‘Scopofilie’. Thans zorgde ook voor een knus concert.

De filmkijker werd zelf ook blootgesteld aan de nieuwsgierige blikken van voorbijgangers door een reeks doorzichtige portretten door Laura Andriessen gebaseerd op iconische filmvoyeurs.

De kunstige festiviteiten vonden plaats op woensdag 2 mei van 10:00 t.e.m. 23:00.



kinoclub-5Verzink in gedachten en schakel over tot slenterpas, Kinoautomat en Ciné Rio sloegen de handen in elkaar voor een meditatieve tocht langs de Griekse kust.

Filmtitaan Theo Angelopoulos strandde ons met Eternity and a Day (1998) aan de oevers van de tijd voor een intieme reflectie rond verlies, vrees en pasverworven vriendschappen.

Gastspreker Lotar Desmet gaf voorafgaand aan de vertoning toelichting bij slow cinema als filmmodus en diens filosofische implicaties. De dromerige vertelstijl, dichterlijke filmtaal en gebeeldhouwde tijd vaak geassocieerd met slow cinema werden gedetailleerd besproken aan de hand van terugkerende verhaalpatronen en beeldmotieven. Ook de ontologische vraagstukken die slow cinema helpt opwerpen werden niet van uiteenzetting gespaard.

Kinoclub #5: Eternity and a Day op 7 mei om 20:30 te Ciné Rio (Meibloemstraat 86)



kinoclub-6

Graaf in je geheugen en mijmer mee, Kinoautomat transformeerde de zaal van KASKcinema tot tijdscapsule voor een dichterlijke ontdekkingsreis doorheen het rijk der herinnering. In Tabu biedt Miguel Gomes een teder tweeluik rond verloren levens en oplaaiende hartstocht.

Net gehospitaliseerd denkt Aurora terug aan haar dagen in Portugees Afrika en de geliefden die ze daar achterliet. Deze romantische reflecties zetten een zoektocht in gang naar de man die als splinter in haar hart vastzit. Gomes glijdt doorheen verschillende raamvertellingen, gevoelsstaten en droombeelden voor een poëtisch portret van een duistere passage in de Portugese geschiedenis. Verleden, helden en fantasie vloeien naadloos samen in het raderwerk van de menselijke hunkering en Gomes kneedt deze melancholie tot esthetisch register.

Gastspreker Julie Daems begeleidde ons doorheen de bitterzoete stem achter dit beeldgedicht en richtte zich op het Portugese ‘saudade’. Verwijzend naar een staat van nostalgisch verlangen en laconieke liefde is saudade als emotie en thematiek terug te vinden in de Portugese cultuur.

Kinoclub #6: Tabu op maandag 28 mei 2018 om 20:30 te KASKcinema

Vooraf nodigden we iedereen uit op de laatste redactievergadering van het filmseizoen om 19:00 te KASKcafé.



 

Met de steun van Alles Kan
Illustraties door Laura Andriessen